Jentene fra Husmorskolen besøker lagerutsalget til AWF

En av grunnene til at keramikk fra Halden var så populært, spesielt på femti- og sekstitallet, var at mange ville ha nye, pene og moderne ting til hjemmet sitt. Før man kunne stifte hjem og familie den gangen måtte man gifte seg. Og før man giftet seg gikk mange unge jenter på husmorskole for å lære hvordan man steller hus og familie.


Risum Husmorskole 1940. Foto: Digitalmuseum.


Ikke langt fra Risum Husmorskole lå nyetablerte Arnold Wiigs Fabrikker med keramikkavdelingen AWF. De hadde et populært fabrikkutsalg der de solgte ut vareprøver, feilvarer og eksempler fra det store sortimentet av pyntegjenstander og brukskeramikk.

Mange av husmorskoleelevene var allerede forlovet, og gledet seg til giftermål. Ikke sjelden gikk jentene arm i arm tur fra skolen og opp til fabrikkutsalget og valgte seg ut noe fint til å ha i utstyrskista. Kanskje de noterte seg hva som kunne stå på ønskelista til brylluppsgavene, og brukte litt sparepenger på en søt vase eller liten pyntefigur. Prisene var ikke så værst nede i byen hos glassmagasinene, men rett fra fabrikken var det litt rimeligere å handle.

Vi vet at familier over hele landet hadde hverdagskeramikk fra AWF, og i Halden finnes det fremdeles mye igjen i hus og hytter.



Blomsterfatene fra AWF er eksempel på vakker hverdagskeramikk som gjerne ble gitt i gave ved spesielle anledninger. de finnes i flere størrelser og farger. Med og uten den eksklusive gulldekoren. Foto: Marianne Andreassen.




Vaser i tøff og nymoderne design fra sent femti-tall. Populært hos nyetablerte par som ønsket å være tidsriktige i interiøret. Foto: Marianne Andreassen.





Kuvertaskebeger var svært populært å dekke med til middagsselskaper. Hver gjest hadde hvert sitt slik at man kunne nyte en sigarett mellom serveringene.

Foto: Marianne Andreassen.





Pyntegjenstander for bokhylla eller vinduskarmen er hyppig sett i etterkrigshjem. Å tørke støv var en husmors plikt, men kanskje ikke alltid en glede. Små gjenstander som disse fra AWF kostet ikke all verden og pyntet opp i en hygelig stue. Foto: Marianne Andreassen.



Arnold Wiigs fabrikker vokste seg større og større etter hvert som oppdragene ble fler. Ny og funksjonell fabrikkbygning. Her i tegning til "Halden kan!", en utstilling ved Frogner Hovedgård 1953.

270 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle